Zie je mij?

Foto door Victor Freitas via Pexels

Na een zeer succesvolle boeklancering van Familiegeluk, begint een nieuwe fase: de verkoop van het boek. Een zaak van Inventiviteit, Netwerk en de Gunfactor.

Een succesvolle eerste twee weken

Een week na de presentatie van Familiegeluk bij Paagman in mijn eigen Den Haag, loop ik nog steeds op een roze wolk. Ik ontvang verzoeken om een gepersonaliseerd exemplaar, of op z’n minst gesigneerd. Complimenten over het verhaal stromen mijn mailbox binnen, op werk en in de straat waar ik woon, word ik aangesproken door collega’s en buren. Ik lijk zowaar een heuse BN’er.

Mysterieuze fan

Een mysterieuze fan op Instagram blijkt mijn allereerste vriendje te zijn, die over de brug van dertig jaar trots roept dat ‘zijn ex een boek heeft geschreven’. En als kers op de taart is Familiegeluk in de week van de boeklancering het best verkochte boek van Paagman. Vóór Geert Mak, Simone van der Vlugt en Johan Cruijff.

Aan de bak om zichtbaar te zijn

Je begrijpt, zes jaar schrijven aan mijn boek betaalt zich gevoelsmatig meer dan uit hier. Maar ik moet ook aan de bak, want in tegenstelling tot Geert, Simone en Johan ben ik geen gevestigde orde of bekende naam. Familiegeluk mag online dan overal te koop zijn, zichtbaarheid in de fysieke winkels of media is verre van een vanzelfsprekendheid.

De rol van de uitgever

‘Je hebt toch een uitgever?’ denk je nu wellicht. Dat klopt. Een hele leuke. Eentje met een fijn boekhandel netwerk en een mooie portefeuille van (bestseller) auteurs, die ik nu mijn collega’s mag noemen. Een uitgever die naast een prachtig uitgevoerd boek ook een trailer van Familiegeluk verzorgt, een interview bij Zin Online en een lezersaanbieding in de Story regelt, en een leesclub bij vrouwenthrillers.nl. En met wie ik samen die succesvolle boeklancering heb gehouden.

De rol van de auteur

Ik mag in mijn handjes wrijven, want bovenstaand is geen vanzelfsprekendheid. Dit alles betekent een mooie start, maar niet dat ik er nu ben. Als ik wil dat Familiegeluk verkocht gaat worden, dan zal ik daar zelf ook hard voor moeten werken.

Denk groot, kleiner wordt het vanzelf wel

Dat betekent de schaamte voorbij. Ik moet groot denken, kleiner wordt het vanzelf wel. Brutale hebben de halve wereld en tenslotte heb ik toch maar wel dat boek geschreven.

Outdoor en interviews

Wie niet over een mediabudget beschikt, moet het hebben van Inventiviteit, Netwerk en de Gunfactor. En zo was Familiegeluk tijdens de week van de boeklancering levensgroot te zien langs de A4 en A58. Stond ik met een halve pagina in het AD en hield ik een interview voor een regionale omroep. Activiteiten die ik vervolgens weer breeduit kon delen op mijn social media accounts.

Familiegeluk voor alle dagen

De komende dagen roep ik tegen iedereen die het wil horen dat Familiegeluk hét gedoodverfde cadeau is in een maand waarin familie centraal staat en vanaf januari tot en met maart is deze feelgood thriller hét boek voor de donkere wintertijd. In april, als de temperatuur hopelijk weer gaat stijgen, is mijn boek bij uitstek geschikt voor op het terras en naarmate de zomer dichterbij komt gaat hij natuurlijk mee in de vakantiekoffer.

Daarnaast ga ik net als Schrijfjuffer Antoinette de boekwinkels langs om Familiegeluk onder de aandacht te brengen, signeersessies en presentaties te houden met de Schrijfuffers en zelfstandig. Ook blijf ik mijn eigen netwerk schaamteloos inzetten.

De lezer als promotor

Familiegeluk is geschreven voor jou. Jij als lezer bent essentieel voor het succes van Familiegeluk. Hieronder een paar tips hoe jij je steentje bij kan dragen in de promotie van mijn boek. Uiteraard gelden deze tips voor alle publicaties van de Schrijfjuffers en boeken waar je enthousiast over bent:

  • koop het boek via de boekhandel (en niet bij de auteur zelf) als je wilt bijdrage aan de officiële verkoopaantallen;
  • vraag so wie so in elke boekwinkel naar het boek, ongeacht of je het op dat moment wilt kopen;
  • zie je het boek liggen, roep dan enthousiast hoe geweldig je het vindt;
  • zie je het boek liggen op een weinig in het oog springende plek, verplaats het naar een meer zichtbare locatie;
  • leen het boek niet uit, maar verwijs naar de (online) boekhandels waar het te koop is;
  • maak er je vaste cadeau van (dit is een win-win, want jij bespaart jezelf hier ook tijd en stress);
  • neem het mee in je borrelpraat, tafelgesprekken en social media als dé leestip van het jaar;
  • gooi het als ‘must’ in je leesclub;
  • deel je eerlijke recensie online bij o.m. Bol.com, Hebban.nl, Vrouwenthrillers.nl en Bookspot.

Wellicht vind je dit ook leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.