Komt een schrijver bij de boekwinkel

Komt een schrijver bij de boekwinkel

Daar is-t-ie dan, Jouw Boek. Het tastbare bewijs dat al dat bloed, zweet en wellicht zelfs tranen, niet voor niets is geweest. Met dit verhaal ga jij je naam als schrijver maken. Er is alleen één dingetje: hoe krijg je jouw aanstaande bestseller in dat felbegeerde schap van de boekwinkel?

Het is geen geheim dat de beginnende auteur lastig tot niet binnenkomt bij de boekhandel. De keuze is reuze als het gaat om het aanbod van nieuwe publicaties en jouw naam is nog geen verkoopgarantie. Die van de gevestigde orde of Bekende Nederlander is dat wel. Zelfs een contract bij een uitgever biedt helaas geen zekerheid over dat felbegeerde plekje op de tafel van de boekwinkel, hooguit een voet tussen de deur.

Bereik

Betekent dit dat je er dus maar niet aan moet beginnen en je moet richten op je eigen netwerk en online winkels? Dat kan een strategie zijn, zeker als je binnen je eigen vakgebied of binnen een niche schrijft. Maar wij van de Schrijfjuffers beogen een groot publiek te bereiken. We willen dan ook heel graag ons boek terugzien in de schappen van de fysieke boekverkopers. En als we heel eerlijk zijn ook in de etalage en op de aanbeveling tafel.

‘Ik moet al twee weken van mezelf de boekwinkels hier in de buurt af om mijn boek te pitchen,’ verzuchtte Schrijfjuffer Antoinette onlangs. ‘O, wat leuk!’ riep ik enthousiast. Haar thriller debuut Bonuszoon speelt zich af in haar woonomgeving, de lokale boekhandelaren kunnen niet anders dan haar met open armen ontvangen.

In mijn ogen.

Maar ik heb dan ook totaal geen gene om voor zoiets op iemand af te stappen. En als meelezer van Bonuszoon weet ik dat er een prachtig boek ligt, waar de auteur enorm zijn best op heeft gedaan. Als communicatie specialist kan ik daaraan toevoegen dat het er ook nog eens zeer professioneel uitziet (en oké, als Schrijfjuffer ben ik wellicht een ietsje-pietsje bevooroordeeld).

Tips

‘Mag ik dan wat tips hoe je dat aanpakt?’ vroeg Antoinette me. ‘Natuurlijk!’ riep ik enthousiast terug.

Enige zelfreflectie verder realiseer ik me dat mijn lijstje van tips totaal onbeproefd is (mijn manuscript zit in reactiefase), maar Antoinette ziet gelukkig alleen maar kansen. ‘Ik ga ze de komende weken uitproberen en die ervaringen delen in een volgende blog,’ is haar insteek.

Dus hier komt het, mijn lijstje met onbeproefde tips hoe de boekwinkels te benaderen:

Gun-factor

Jij bent je grootste visitekaartje. Dus trek iets fleurigs aan en wissel je bescheidenheid in voor hartverwarmend enthousiasme, zodat de boekverkoper alleen al om je innemendheid niet om je heen kan.

Introductie

Jij hebt geen contacten in boekwinkel branche, maar jouw vrienden, kennissen en vage bekenden wellicht wel. Durf te vragen! Mensen vinden het over algemeen leuk om elkaar verder te helpen en een introductie kan het verschil maken tussen de deur of de tafel.

Relevantie

Ga op zoek naar de relevantie voor de boekverkoper zelf. Dat kan op verschillende manier:

Als je, net als Antoinette en Tamara, een verhaal hebt geschreven dat zich afspeelt in je eigen regio, dan is dat je eerste haakje. “Inwoner schrijft thriller”, hoe cool is dat! Maar ook als je niet in de buurt van je plaats delict woont, zet je wel met jouw verhaal het dorp of de stad op de kaart. Alle reden dus om op die tafel te liggen.

Check de kalender op feest- en vakantiedagen en presenteer je verhaal als hét verassende en originele Moederdag cadeau of Sinterklaas geschenk.

Jij, als onbekende debutant, weet als geen ander hoe lastig het is om gezien te worden. Maar ook voor de fysieke boekwinkel zijn het pittige tijden. Vindt elkaar in de strijd om de klant en breek een lans voor elkaar door samen te werken.

Evenementen

Veel boekwinkels organiseren evenementen om het publiek de zaak in te trekken. Biedt aan je boekpresentatie bij hen te houden, een signeersessie te geven of organiseer zelf een schrijfworkshop. Het voordeel hierbij is dat je ook nog eens meegenomen wordt in de agenda en nieuwsbrief van de betreffende winkel.

Cadeau

Ondanks je enthousiasme is de boekhandelaar nog niet helemaal overtuigd. Wat hij of zij nodig heeft, is inhoud. Jouw boek dus. Voor dit soort bijna-over-de-streep-gevallen heb je je leen- of cadeau exemplaren. En duidelijke afspraken, want aan zomaar een boek weggeven, heb je niets.

Vraag

Als je boek eenmaal is in te kopen, laat je al je vrienden en kennissen naar hun eigen boekwinkel gaan met de vraag of jouw boek al is te verkrijgen. Vraag creëert tenslotte aanbod. En het voordeel van jouw eigen onbekendheid is dat jij precies hetzelfde kunt doen ;-).

Verkoopproces

Ik geloof heel erg in de kracht van persoonlijk contact. Stap die winkel in en maak een vrijblijvend praatje. En komt het niet uit? Maak een afspraak voor wanneer het wel schikt. Of wie de juiste persoon is om hierover te praten. Laat je niet uit het veld slaan, het is tenslotte een verkoopproces.

En nu maar hopen dat Antoinette straks niet de winkel wordt uitgeschopt…

P.S. bedenk dat er ook andere plekken zijn dan de boekwinkel om je boek aan de man te brengen, in schrijftip 10 lees je er meer over

Wellicht vind je dit ook leuk?

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.