Als schrijver ben je natuurlijk veel tijd kwijt aan je boek. Maar of het nou een thriller, een roman of een non-fictieboek is: zonder naamsbekendheid verkoopt het niet. Het is daarom belangrijk om al in een vroeg stadium, (ruim) voordat je boek af is zelfs, na te denken over andere activiteiten die je wilt ontplooien.
Wedstrijden
Een van de manieren om naamsbekendheid te genereren, is door mee te doen aan wedstrijden. Vaak hebben schrijfwedstrijden grote aantallen deelnemers, wat het lastig maakt om ze te winnen of de shortlist te bereiken. Maar zelfs een plek op de longlist geeft je al enige naamsbekendheid, in elk geval bij de organisator van de wedstrijd. Bovendien levert het je soms nog meer op, zoals bij mij onlangs, een gratis workshop bij Evander Schrijfcoaching.
Projecten
Ook schrijfprojecten kunnen handig (en heel leuk!) zijn. De Schrijfjuffers doen mee aan diverse projecten, waaronder Paal 15 van Droomvallei Uitgeverij, Geef de pen door van Vrouwenthrillers.nl en 21 Groene kevers van Godijn Publishing. Stuk voor stuk mooie projecten die al een publicatie opleveren, zonder dat je hiervoor een heel boek geschreven hoeft te hebben.
Bloggen
Een derde activiteit die je veel naamsbekendheid kan opleveren, is bloggen. Gezamenlijk, zoals de Schrijfjuffers, en/of zelfstandig op een eigen blog. Ook kun je bijdragen gaan schrijven voor (vak)tijdschriften, lokale kranten of websites. Mogelijkheden genoeg om jezelf en je boek in de kijker te spelen!
1 reactie