The shop around the corner

The Shop around the corner

Recentelijk lanceerden de oprichters van uitgeverij Das Mag de online boekenservice Bookaroo. Het idee erachter is mooi: betrek de lokale boekhandel bij de online aankopen van de op gemak gerichte consument, die maar al te vaak voor bol.com of Amazon kiest.

‘Mevrouw,’ zei de oudere dame tegen de medewerker van de boek- en schrijfwarenwinkel, annex Tabac shop en postkantoor, hebt u het boek van Michelle Obama ook in het Engels?’

De medewerker schudde haar hoofd, bezoekers van haar winkel lazen voornamelijk Nederlandstalige boeken en dus vertalingen. ‘Maar ik kan het wel voor u bestellen,’ antwoordde ze klantvriendelijk. Dan had ze het boek over een paar dagen in huis.

Een paar dagen, het was duidelijk dat deze wat schimmige termijn niet aan de wensen van de oudere dame voldeed. Ze wilde het boek nu en als het niet anders kon morgen.

Nu had ik heel toevallig net zelf ‘Becoming Michelle Obama’ online aangeschaft. Ik sprak de oudere dame aan vlak voordat ze de winkel verliet.

‘Bij bol.com hebben ze het zeker,’ zei ik, ‘als u het vandaag bestelt, hebt u het morgen in huis.’

En dat had ik natuurlijk helemaal niet mogen zeggen. Want wat gebeurt er als iedereen dat doet? Juist.

Gemak

Kleine, lokale bedrijfjes hebben tegenwoordig niet alleen te maken met hun grotere fysieke con-collega’s, maar ook met diens virtuele broer. Die sneller, diverser, soms goedkoper en vooral makkelijker het publiek biedt waar het om vraagt. Waarom de deur uitgaan als ik het ook vanaf de bank, op werk of onderweg kan bestellen?

Gemak dient de mens, en dus wordt in Nederland bijna 40 procent van de boeken online verkocht. Over vijf jaar zal dit zijn opgelopen tot meer dan de helft. Van de huidige omzet gaat nu 80 procent naar bol.com, terwijl veel lokale boekhandels wel degelijk een eigen webshop hebben.

De komst van Bookaroo creëert aandacht, waardoor de klant zich realiseert dat er meer is dan alleen bol.com. Het gaat echter voorbij aan een belangrijk aspect van de fysieke boekhandel.

Persoonlijk

Dit aspect is “persoonlijk”. ‘Becoming Michelle Obama,’ mag dan geen toelichting nodig hebben, als ik voor de avontuurlijke, in games geïnteresseerde, maar ook snel verveelde vijftienjarige zoon van een vriendin een boek wil kopen, dan ben ik blij iemand te spreken die me precies kan vertellen wat voor hem de beste keus is. En niet vanwege hun eigen favoriete genre, marketing belangen en algoritmes, maar omdat de medewerkers de boeken daadwerkelijk hebben gelezen en houden van hun vak.

Egoistisch

De kritische lezer begrijpt onmiddellijk dat ik in feite hier niets anders doe dan wanneer ik online een boek bestel bij de grote bol.com of Bookaroo. Ik kies voor wat mij het beste uitkomt. Bij online kies ik voor gemak, bij mijn shop around the corner voor persoonlijk advies.

Gelukkig

En dat brengt me bij een tweede vorm van persoonlijk. Daar waar ik online vooral alle marketing boodschappen negeer en me richt op de taak waarvoor ik ben gekomen, maakt een fysieke boekwinkel me simpelweg gelukkig. Rijen en stapels boeken, afgewisseld met knusse zithoekjes en hebbedingen als pennen, notitieboekjes en de betere mok. Hier kan ik de boeken voelen, ruiken, doorbladeren. In dit voorportaal van het verhaal waarmee ik naar huis ga, beleef ik de voorpret van het lezen. Eventueel met cappuccino en bananencake.

Favoriet

Deze blog zou niet compleet zijn zonder het noemen van mijn eigen favoriete bookshop around the corner. Ik geef je er vier: voor kinder- en youngadultboeken is dat In de Wolken in Voorburg. Voor aanbod en de innerlijke mens zijn Paagman op De Fred in Den Haag en De Drukkerij in Middelburg zeker een bezoekje waard. En voor nostalgie ga je naar Bookstor, ook in Den Haag.

En jij?

Maar er zijn natuurlijk veel meer bookshops around the corner. We willen graag dat ze blijven en daarom is het belangrijk dat ze gezien en bezocht worden. Draag je steentje bij door je reactie te geven onder dit bericht waarin je de wereld vertelt wat jouw favoriete boekwinkel is.

Voor cijfers en Bookaroo informatie in deze blog heb ik dankbaar gebruik gemaakt van een artikel uit NRC.

Wellicht vind je dit ook leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.