Timing is everything

We kunnen er niet meer omheen: we leven in moeilijke tijden. Nu ons kabinet iedereen heeft opgeroepen zoveel mogelijk thuis te werken, sociale situaties met meer dan 100 mensen tegelijk te vermijden en eigenlijk liefst maar helemaal zo min mogelijk buiten de deur te komen, moeten we ons dagelijks leven drastisch aanpassen.

Velen van ons gaan niet meer naar kantoor, kunnen niet meer naar hun sporttraining of -wedstrijden en slaan familiebezoeken over. Het gevolg daarvan is, dat we ineens tijd over hebben. Veel tijd. Hoewel iedereen zich zorgen maakt, zie ik ook reacties van mensen die een positieve draai proberen te geven aan de corona-problematiek.

‘Eindelijk weer eens tijd om mooie boeken te lezen’, zie ik mensen zeggen op sociale media. Sommige auteurs spelen hier handig op in, door mensen aan te raden vooral hún boek ter hand te nemen. Diegenen die in deze periode hun roman of thriller lanceren, zouden zomaar eens geluk kunnen hebben, als de vrijgekomen corona-leestijd hun verkoopcijfers omhoog stuwt (al is het natuurlijk wel jammer als je lancering moet afzeggen).

Geweld

Timing is everyting, hoor je vaak en dit principe gaat hier zeker op. Vorige week las ik een artikel in het NRC dat mijn aandacht trok: Mannen en geweld zijn dé ingrediënten voor een bestseller, zeggen algoritmes’. Het artikel beschreef een onderzoek dat werd uitgevoerd door Karina van Dalen-Oskam en Joris van Zundert van het Huygens Instituut in Amsterdam. Zij proberen met kunstmatige intelligentie een antwoord te vinden op de vraag wat literatuur is en of voorspeld kan worden welke boeken een commercieel succes zullen worden. Wat uit het onderzoek naar voren kwam, was dat boeken met veel masculien en gewelddadig woordgebruik (mannennamen, typische mannenberoepen, wapens en fysieke en verbale agressie) meer kans maakten om het tot een bestseller te schoppen.

Ik vraag me af waarom dat zo is. Zijn wij mensen zo gefascineerd door moord en doodslag dat we het liefst over deze onderwerpen lezen? Worden boeken met een vrouwelijke hoofdpersoon uitsluitend door vrouwen gelezen en boeken met een mannelijke hoofdpersoon door vrouwen én mannen? Of speelt ook timing een rol? Het onderzoek is gebaseerd op verkoopcijfers over 2011-2016. Als de onderzoekers hun algoritmes zouden loslaten op de verkoopcijfers van 2017-2020, dus ná de start van de #metoo beweging, zou de uitkomst dan hetzelfde zijn? Waren boeken met mannen en geweld over die periode minder populair, of juist meer? Ik hoop dat ze het gaan uitzoeken.

Pandemie

Intussen zullen boeken over virussen en pandemieën het waarschijnlijk goed doen. Als je recent een thriller over een akelig virus hebt uitgebracht, dan zit je gebakken. Een boek als Vector, van Simon de Waal, kan zomaar een nieuwe piek in de verkoopcijfers gaan beleven. De Amerikaanse cultuurwebsite www.vulture.com heeft ‘timing is everything’ eveneens goed begrepen. Ongetwijfeld krijgen ze deze week veel hits met hun Pandemics – Essential Reading List’.

Intussen lijkt timing niet mijn sterkste kant te zijn. Al lange tijd staat er in de week van 23 maart een groot kruis in mijn agenda. Geen enkele afspraak of vergadering is gepland, de kinderen hebben geen proefwerkweek o.i.d., dus gewoon lekker lange schooldagen en ik zou eindelijk eens een volle week de tijd nemen om aan mijn boek te werken (met tamelijk gewelddadige mannen in de hoofdrol, trouwens). Maar met zware griep of kinderen om je heen kun je natuurlijk minder goed schrijven. Dus gezien de mogelijke corona consequenties, denk ik dat ik die schrijfweek maar moet uitstellen…. Nou ja, dan heb ik tenminste de tijd om een goed virus-boek te lezen.

Wellicht vind je dit ook leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.