Komt een schrijver bij de boekhandel – de praktijk

Eerder schreef schrijfjuffer Barbara een blog over de juiste aanpak voor je boekmarketing. Denk je dat je alles gehad hebt na het schrijven, herschrijven, redigeren en het vinden van een uitgever….Eerlijk gezegd: dan begint het pas.

Werk aan de winkel

Eindelijk heb je jouw boek in handen en kleven bloed, zweet en tranen aan je toetsenbord als herinnering aan het schrijfproces. Nu wil je ook dat het gelezen wordt. Werk aan de winkel!

Op naar de eredivisie

Online heb je veel zelf in de hand als het gaat om het bekendmaken van je boek en als je mazzel hebt, organiseert je uitgever een blogtour over jouw boek waardoor je opvalt op het internet. Heel gaaf natuurlijk, maar als je voetballer wilt worden, droom je ook van een debuut in de eredivisie. Als schrijver is het niet veel anders. Hoe tof is het als je een stapel van je eigen boeken in de boekhandel ziet liggen.

Centraal Boekhuis

Daar moet je wel wat voor doen. Als debutant val je namelijk totaal niet op tussen de producten van de 1.000 uitgevers die zaken doen met het Centraal Boekhuis. Daarbij komt dat boekhandelaren het niet bepaald makkelijk hebben om het hoofd boven water te houden, dus gaan ze vaak voor zekerheid ofwel kiezen voor de bekende auteurs.

Zweet op mijn rug

Met de marketingsuggesties van Barbara in mijn achterzak, stapte ik de afgelopen weken, inclusief zweet op de rug, de boekhandels binnen. Eerst maar eens veilig in de regio. Dat marketinghaakje was makkelijk; Bonuszoon speelt zich af op Plantage Willem III, nog geen drie kilometer van Boekhandel van Kooten in Veenendaal. Wat bleek: hij had het boek al besteld, naar aanleiding van een krantenartikel in de Gelderlander. En ik werd gelijk uitgenodigd voor een signeersessie tijdens Bookstore day. Ik voelde me zeker vijf centimeter groeien.

Vol zelfvertrouwen

Vol zelfvertrouwen bezocht ik vijf andere boekhandels in de regio. Twee medewerkers beloofden het door te geven aan de collega van de inkoop, die me tot heden niet heeft gebeld en anderen ontvingen me enthousiast en hingen mijn poster in de etalage. De laatste boekwinkel die ik bezocht op mijn promotietour, gaf aan dat boeken altijd centraal worden ingekocht en dat regionale schrijvers toch nooit verkopen.

Wisselend succes

Wisselend succes dus, maar zeker niet ontmoedigd. Ik zette een andere troef in: mijn netwerk. Echte vrienden helpen je vaak door dik en dun. Ik vroeg ze of ze boekhandels kenden en mijn boek daar wilden promoten. Ik gaf ze folders mee en een auteursprofiel en inmiddels liggen er Bonuszonen in Den Haag, Woerden, Ermelo en binnenkort misschien zelfs in Maastricht.

Rode loper

Het is zeker niet makkelijk om als debutant  een plek te veroveren in de boekhandel. De rode loper wordt niet spontaan voor je uitgerold, maar een enthousiaste ontvangst is beslist kansrijk als je er voor gaat. Wees bereid je neus te stoten en te struikelen over de drempel.  Zet je vrolijkste gezicht op, kweek eelt op je ziel en realiseer je dat in een gemiddelde boekhandel zo’n 15.000 – 20.000 boeken liggen. Elke boekhandel die jouw boek bestelt en je op die manier een podium geeft, is daarom goud waard en het begin van je schrijverscarrière.

Wellicht vind je dit ook leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.